ForumGrzewcze.pl - Ogrzewanie bez tajemnic : Nie Dla Podzielników Ciepła - ForumGrzewcze.pl - Ogrzewanie bez tajemnic

Skocz do zawartości

Strona 1 z 1
  • Nie możesz rozpocząć nowego tematu
  • Nie możesz odpowiadać w tym temacie

Nie Dla Podzielników Ciepła

#1 Użytkownik jest niedostępny   dage 

  • Nowicjusz
  • Pip
  • Grupa: Forumowicz
  • Postów: 6
  • Dołączył: 06-marca 12

Napisany 06 marca 2012 - 11:34

podzielniki.info

Jak działa SYSTEM

Każdej zimy Spółdzielnia Mieszkaniowa zamawia ciepło (jeśli sama nie ma własnej kotłowni). Załóżmy, że mamy 100 równych powierzchnią mieszkań i zamawiamy ciepło za 100 000 zł, za które - czy go zużyjemy, czy nie - i tak musimy zapłacić.
Po sezonie grzewczym kwotę należną za CO dzielimy na poszczególne mieszkania. W mojej Spółdzielni odbywa się to w następujący sposób:

Rozliczenie dzielone jest na dwie kwoty:
- kwotę stałą - 40 % całości - w naszym przypadku 40 000zł (opłaty za części wspólne bloku – klatki schodowe, korytarze, nieopomiarowane łazienki) dzielona jest wg powierzchni poszczególnych mieszkań
- kwotę zużycia (zmienną) – 60 % całości w naszym przypadku 60 000 zł-wyliczona jest z podziału całego zużycia na poszczególne mieszkania.

Przykład 1

Załóżmy, że zimą mamy + 20 ° C na dworze i nikt nie korzystał z ogrzewania. Podzielniki wskazały zerowe zużycie. Całą kwota 100 000 zł Spółdzielnia Mieszkaniowa podzieli na mieszkańców według powierzchni ich lokali
100 000 zł /100 mieszkań = 1 000 zł na jedno mieszkanie

Przykład 2

Znowu załóżmy, że zimą mamy + 20 ° C na dworze, nikt nie korzysta z ogrzewania. Tylko przysłowiowemu Kowalskiemu dziecko odkręciło termozawór tzw. „głowicę” na krótką chwilę. Z tego powodu w całym rozliczanym bloku, jako jedyny wykazał zużycie w wysokości jednej jednostki. Otóż zgodnie z przyjętym systemem rozliczeń kwota stała zostani podzielona na wszystkich mieszkańców:

40 000 zł /100 = 400 zł

99 mieszkań w rozliczanym bloku za okres rozliczeniowy dostanie rachunek w wysokości 400 zł

Kowalski jako jedyny wykazał zużycie więc jego rachunek wyniesie:

400 zł kwoty stałej + 60 000 zł kwoty zmiennej = 60 400 zł !!!

Kwota zmienna - dla przypomnienia - to kwota wyliczona z sumy zużycia jednostek rozliczeniowych z całego bloku dzielona na zużycie jednostek poszczególnych mieszkań
Oto jest sekret tzw. „sprawiedliwego" dzielenia kosztów przez niektóre spółdzielnie.
0

#2 Użytkownik jest niedostępny   termastyl 

  • Sympatyk forum
  • PipPipPipPip
  • Grupa: Forumowicz
  • Postów: 205
  • Dołączył: 18-lipca 11

Napisany 06 marca 2012 - 06:21

Jeśli są to podzielniki to nigdy nie wskażą zerowego zużycia chyba że to są mierniki ciepła. Podzielnik to ciecz zamknięta w pojemniku z podziałką gdzie odparowanie płynu o kilka kresek to wskaźnik ile w mieszkaniu było ciepła tylko to ciepło nie koniecznie pochodzi z grzejników. Mierniki ciepla to urządzenia mechaniczne bądz elektroniczne bądz mechaniczno elektroniczne które mierzą ilośc cieczy jaka przepłyneła przez grzejnik z jaką temperaturą weszła do grzejnika i z jaką wyszła z grzejnika i na tej podstawie liczymy zuzyte ciepło i tu właśnie może byc odczyt zerowy. co nie znaczy że budynek nie jest ogrzewany. Więc nie wiem czy masz podzielniki czy mierniki?
0

#3 Użytkownik jest niedostępny   dage 

  • Nowicjusz
  • Pip
  • Grupa: Forumowicz
  • Postów: 6
  • Dołączył: 06-marca 12

Napisany 07 października 2012 - 09:17

Podzielnik są wyparkowe i elektroniczne. Wszystko co piszesz to kwestia nazwy.
0

#4 Użytkownik jest niedostępny   dage 

  • Nowicjusz
  • Pip
  • Grupa: Forumowicz
  • Postów: 6
  • Dołączył: 06-marca 12

Napisany 07 października 2012 - 09:18

Sprawdź, czy płacisz tylko za siebie.

- Reklamacje wysokości opłat
- Sprawdzanie wysokości wyliczeń opłat za CO
- Wyliczanie wysokości ustawowych ryczałtowych opłat za CO na podstawie rozliczeń rocznych
- Wyliczanie współczynnika położenia mieszkania w bryle bloku
- Ekspertyzy na potrzeby procesów sądowych:
a) zgodność regulaminu SM z Ustawą Prawo Energetyczne
B) poprawność doboru współczynników korekcyjnych
c) prawidłowe naliczenie zużycia
- Zdjęcia termowizyjne wraz z opisem zużycia CO poszczególnych mieszkań
- Audyt energetyczny


www.podzielniki.info
0

#5 Użytkownik jest niedostępny   dage 

  • Nowicjusz
  • Pip
  • Grupa: Forumowicz
  • Postów: 6
  • Dołączył: 06-marca 12

Napisany 12 marca 2014 - 10:54

Białystok, dn. 11.03. 2014 r.

Szanowny Pan
Janusz Piechociński
Minister Gospodarki

Interpelacja
w sprawie rozliczania kosztów zużycia energii cieplnej w budynkach wielolokalowych
w oparciu o podzielniki ciepła

W oparciu o ilość zgłaszanych do mnie spraw związanych z problematyką rozliczania zużycia energii cieplnej w budynkach wielolokalowych należy podjąć szereg działań mających na celu maksymalne ujednolicenie wykładni przepisów dotyczących ww. zagadnienia.
Pierwszą kwestią, którą należy poruszyć jest procedura rozliczania zużycia energii cieplnej przez administratorów lub zarządców budynków wielolokalowych. Zdarza się, że podmioty rozliczające zużycie energii cieplnej przez mieszkańców zaliczają koszty kredytów termomodernizacyjnych, koszty podgrzania ciepłej wody użytkowej, opłaty za wyliczenie zaliczek na poczet opłat do kosztów zużycia energii cieplnej. Jest to kwestia budząca kontrowersje wśród mieszkańców, gdyż ustawa z dnia 10.04.1997r.- Prawo Energetyczne stanowi, iż wysokość opłat powinna być ustalana w taki sposób, aby zapewniała wyłącznie pokrycie ponoszonych przez odbiorcę kosztów zakupu paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła.
Kolejnym zagadnieniem, z którym wiąże się wiele niejasności w praktyce, jest kwestia rozliczania dwóch lub większej ilości budynków wielolokalowych. Art. 45a ustawy Prawo Energetyczne stanowi, iż w przypadku gdy miejsce zainstalowania układu pomiarowo - rozliczeniowego służącegodo rozliczeń z przedsiębiorstwem energetycznym za dostarczone ciepło jest wspólne dla dwóch lub więcej budynków wielolokalowych, właściciele lub zarządcy tych budynków wyposażają je w układy pomiarowo-rozliczeniowe, w celu rozliczenia kosztów zakupu ciepła na poszczególne budynki. Nasuwa się zatem wiele wątpliwości co do poprawności i rzetelności dokonywania przez administratorów lub zarządców budynków wielolokalowych, którzy nie stosują się do zapisu ww. przepisu i nie wyposażają poszczególnych budynków w układy pomiarowo-rozliczeniowe, co nakazuje ustawodawca.
Analizując problematykę rozliczania kosztów zużycia energii cieplnej w budynkach wielolokalowych należy poruszyć kwestie związane z określaniem całkowitego współczynnika oceny wynikającego z Normy PN-EN 835 i 834. Jak wynika z informacji mieszkańców, którzy wyrażali wolę reklamacji w związku z naliczonymi kosztami za zużycie energii cieplnej w zajmowanym przez nich lokalu administratorzy lub zarządcy oraz firmy rozliczające koszty zużycia energii cieplnej w budynkach wielolokalowych w wielu przypadkach odmawiają dostępu do wszystkich elementów wchodzących w skład współczynnika oceny. Takie postępowanie ww. podmiotów budzi wątpliwości co do legalności, gdyż uniemożliwia to w pełni merytoryczne odniesienie się do wyliczonych kosztów zużycia energii cieplnej przez osoby zgłaszające reklamację.
W związku z tym, iż zagadnienie rozliczenia kosztów zużycia energii cieplnej
w budynkach wielolokalowych jest bardzo złożone, należy przypomnieć, że na kwestie ogrzewania lokalów mają wpływ m.in. przepisy ustawy Prawo energetyczne, ustawy Prawo budowlane oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690). Ww. Rozporządzenie w § 134 pkt 6 stanowi, iż urządzenia, o których mowa w ust. 5, powinny umożliwiać użytkownikom uzyskanie w pomieszczeniach temperatury niższej od obliczeniowej, przy czym nie niższej niż 16°C w pomieszczeniach o temperaturze obliczeniowej 20°C i wyższej. Niejasności pojawiają się w sytuacji, gdy podzielniki ciepła
w danym lokalu wskazują niższe, minimalne lub zerowe zużycie energii cieplnej niż powinny by wykazać aby uzyskaćwymagane do uzyskania temperatury 16 st. Celsjusza w lokalu. Zarządcy lub administratorzy budynków wielolokalowych oraz podmioty dokonujące rozliczeń na ich zlecenie w przytoczonym przypadku dokonują rozliczeń, które są krzywdzące wobec użytkowników lokali, co potwierdzają sporządzone analizy zużycia ciepła przez kompetentne do tego osoby. W związku z tym, iż nie ma jednolitej wykładni ww. przepisu nie można ujednolicić rozwiązania owego problemu.
Obligatoryjnie należy rozważyć weryfikację stosowania obowiązujących przepisów prawa w odniesieniu do regulaminów rozliczeń ciepła przeznaczonego na ogrzewanie tego budynku i przygotowania ciepłej wody użytkowej dostarczanej centralnie poprzez instalację w budynku, zwanego dalej „regulaminem rozliczeń”. Administratorzy lub zarządcy budynków wielolokalowych uchwalają regulaminy rozliczeń kosztów zużycia energii cieplnej w oparciu, o które dokonywane są faktycznie wyliczenia. Art., 45a ustawy Prawo energetyczne w kwestii regulaminów rozliczeń stanowi, iż właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego wprowadza wybraną metodę, o której mowa w ust. 9, w formie wewnętrznego regulaminu rozliczeń ciepła przeznaczonego na ogrzewanie tego budynku
i przygotowanie ciepłej wody użytkowej dostarczanej centralnie poprzez instalację
w budynku, zwanego dalej „regulaminem rozliczeń”. Należy zatem rozważyć podjęcie prac mających na celu uszczegółowienie owego zapisu w kwestii stworzenia wzorca regulaminu rozliczania kosztów zużycia energii cieplnej lub wskazania przez ustawodawcę albo właściwego ministra konkretnych elementów , które powinien zawierać każdy uchwalany regulamin rozliczeń. Skutkiem takich prac byłoby wykluczenie dowolności w konstrukcji regulaminu rozliczeń przez administratorów lub zarządców budynków wielolokalowych. Warto podkreślić, że regulamin rozliczeń mógłby realizować przepisy zawarte w ustawie Prawo energetyczne, ustawie Prawo budowlane oraz Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki
i ich usytuowanie, które szczegółowo regulują kwestie związane z ogrzewaniem budynków wielolokalowych.
Art. 45a pkt. 12 ustawy Prawo energetyczne stanowi, iż W przypadku stosowania
w budynku wielolokalowym metody, o której mowa w ust. 9, wykorzystującej wskazania urządzeń wymienionych w ust. 8 pkt 1 lit. a tiret drugie, regulamin rozliczeń powinien dopuszczać możliwość zamiennego rozliczania opłat za ciepło dla lokali mieszkalnych lub użytkowych na podstawie ich powierzchni lub kubatury oraz określać warunkistosowania zamiennego rozliczania. Stosowanie owego przepisu w praktyce także niesie za sobą wiele niejasności. Na tej podstawie można domniemywać, iż administratorzy lub zarządcy budynków wielolokalowych zobowiązani są do zapewnienia zamiennego (innego niż wybrany przez nich) sposobu rozliczania kosztów zużycia energii cieplnej. W aktach normatywnych, które regulują ów zamienny sposób rozliczania kosztów zużycia energii cieplnej, nie ma przepisu prawa, który bezpośrednio wskazałby, iż zamienny sposób powinien gwarantować ponoszenie kosztów za rzeczywiste (faktyczne) zużycie. Efektem opisanego stanu prawnego jest to, że administratorzy lub zarządcy budynkami wielolokalowymi
w regulaminach rozliczeń umieszczają zapisy mające charakter sankcji, a nie zamiennego sposobu rozliczania, gdyż znacząco krzywdzą użytkowników lokali, czego przykładem jest określanie wielokrotności średniej ogrzania powierzchni przypadającej na metr kwadratowy lokalu jako zamiennego sposobu rozliczania kosztów zużycia energii cieplnej. Administratorzy lub zarządcy budynków wielolokalowych w wielu przypadkach określają zasady ponoszenia kosztów zużycia energii cieplnej na zasadach ryczałtowych.
Przy wyliczeniu opłat ryczałtowych administratorzy lub zarządcy budynków wielolokalowych używają mechanizmu współczynnika zwielokratniającego średnie wartości opłat przypadających na ogrzanie metra kwadratowego powierzchni.Wątpliwości pojawiają się w kwestii samej możliwości mnożenia średniej wartości ww. opłaty przez daną liczbę, którą dowolnie ustalają zarządcy i administratorzy budynków wielolokalowych
w regulaminach rozliczeń. Jak zostało wspomniane powyżej wysokość opłat powinna być ustalana w taki sposób, aby zapewniała wyłącznie pokrycie ponoszonych przez odbiorcę kosztów zakupu paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła. W sytuacji, gdy administratorzy lub zarządcy budynków wielolokalowych ustalają dowolnie liczbę przez, którą mnożony jest współczynnik zwielokratniający średnie wartości opłat przypadających na ogrzanie metra kwadratowego powierzchni, dochodzi do niezastosowania przepisu prawnego, który stanowi, iż wysokość opłat powinna być ustalana w taki sposób, aby zapewniała wyłącznie pokrycie ponoszonych przez odbiorcę kosztów zakupu paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła, co godzi w interesy właściciela lub użytkownika danego lokalu.
Wątpliwości w interpretacji obowiązujących przepisów prawa budzi fakt określenia wysokości opat zależnych od powierzchni lub kubatury lokalu (ryczałt) w oparciu
o najwyższe wskazania ustalone metodą podziału kosztów przez podzielniki lub ciepłomierze w przypadku, gdy nie zostały spełnione wszystkie warunku określone w przepisach prawa dotyczące wymogów rzetelnego rozliczenia kosztów c.o. (np. brak termozaworów umożliwiających obniżenie temperatury w pomieszczeniach poniżej 16 st. Celsjusza,
z jednego licznika rozliczanych jest kilka budynków wielolokalowych, co uniemożliwia ustalenie rzeczywistego poboru energii cieplnej przez poszczególne lokale). Owa kwestia także budzi wiele niejasności z powodu braku ujednoliconej wykładni przepisów, bądź
z powodu braku przepisów szczególnych.
Przy analizie problematyki związanej z rozliczaniem kosztów zużycia energii cieplnej
w budynkach wielolokalowych należy zwrócić uwagę na Normę (PN-EN 835 i 834), która określa szczegółowo zasady związane z używaniem podzielników ciepła.
Stosowanie współczynnika COBRTI „INSTAL”, który określa położenie lokalu w bryle bloku także przysparza wielu niejasności. Nie ma pewności, czy jego stosowanie zapewnia ustalenie opłat za rzeczywiste (faktyczne) zużycie energii cieplnej oraz czy ów współczynnik redukuje różnice wynikające z zapotrzebowania na ciepło poszczególnych lokali w budynku wielolokalowym.Wydaje się zasadnym, że przy tego typu wyliczeniach powinno uwzględniać się przenikanie ciepła pomiędzy lokalami, zyski z pionów grzewczych, straty energii na jej przesyle.
Wątpliwości natury prawnej powoduje czynność wprowadzania do rozliczania kosztów zużycia energii cieplnej podzielników lub liczników energii cieplnej. Obowiązujące przepisy nie wskazują wprost obowiązku nałożonego na zarządców lub administratorów budynku dostosowania instalacji centralnego ogrzewania do wymogów określonych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz w Normach dotyczących podzielników ciepła (PN-EN 835 i 834) opublikowanych przez Polski Komitet Normalizacyjny.
Należy pamiętać, że w trakcie używania przez administratorów i zarządców budynków wielolokalowych podzielników ciepła owe budynki oraz sieci przesyłu poddawane są termomodernizacji, co wydaje się, że wpływa na zapotrzebowanie na energię cieplną lokali
w budynkach wielolokalowych. Niestety w praktyce po zakończeniu prac termomodernizacyjnych zarządcy i administratorzy budynków nie zmieniają wysokości współczynników położenia lokalu w bryle budynku.
Wiele wątpliwości natury formalno – prawnej jest wynikiem braku precyzyjnych zapisów prawnych określających szereg zagadnień związanych z opisywanym tematem, tj.: wymogu posiadania przez producentów oraz podmiotów rozliczających zużycie ciepła z podzielników badania potwierdzającego zgodność podzielnika z obowiązującą normą podzielników
w Polsce (PN-EN 835 i 834); możliwość zastąpienia badań wymaganych w normie (PN-EN 835 i 834) deklaracją zgodności producenta z normą (PN-EN 835 i 834);obowiązek producenta, który deklaruje zgodność z Normą (PN-EN 835 i 834), do przedstawienia potwierdzenia przeprowadzonych badań podzielników nad ich zgodnością z normą (PN-EN 835 i 834) przez określoną w normie placówkę badawczą przed montażem podzielników (pkt. 9.1 Norma PN-EN 835 i 834); udostępniania osobom dokonującym reklamacji rozliczeń zużycia energii cieplnej na podstawie odczytu z podzielników wyników badań wymienionych w Normie (PN-EN 835 i 834);zgodność co do treści Normy (PN-EN 835 i 834) obowiązującej w Polsce z normami europejskimi (EN 835 i 834), które opisują określenie podzielników kosztów ogrzewania; wpływ współczynników korygujących na wysokość opłat ponoszonych przez użytkowników konkretnych lokali.
Pozwolę sobie przytoczyć treść wytycznych Europejskiego Stowarzyszenia (E.V.V.E)
z 1996r. (zrzeszającego wśród swoich członków największe firmy produkujące i rozliczające podzielniki ciepła ,zarówno w UE jak i w Polsce) opartych na Dyrektywie 93/76/EEC z 13 września 1993 roku:
“16. Reading in special cases

e) if the reading results are not plausible
Estimates must in any event be made by reference to reproducible rules, which shall be explained in the billing of energy costs. The actual conditions of the individual cases shall be taken into account appropriately.
The estimate can refer to individual devices, rooms or to parts of the building as well. In any event, estimates are expedient only of correct performances of consumption-based billing of costs is possible for the other devices, rooms or parts of the building. This is no longer the case if the estimated share, related to the floor space relevant of the billing unit exceeds 25 %”
Na zakończenie należy wskazać przykłady możliwych korzyści wynikających
z uregulowania kwestii rozliczania zużycia energii cieplnej:
- ponoszenie kosztów rzeczywistego oraz w pełni indywidualnego zużycia energii cieplnej przez użytkowników lokali,
- przeciwdziałanie dewastacji budynków(walka z zagrzybieniem, wilgocią)
- wykluczanie sytuacji, w których dana osoba ogrzewa się kosztem sąsiada lub płaci za ogrzanie kilku mieszkań,
- uaktualnienie danych dotyczących obecnego stanu termomodernizacyjnego może spowodować zmniejszenie zapotrzebowania na moc zamówioną w ciepłowniach,
- zyski ze zmniejszenia emisji CO2 i sprzedaży ich w postaci białych certyfikatów, które mogą stanowić rezultat przeprowadzenia audytów termomodernizacji.

W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czy na podstawie obowiązujących przepisów prawa energetycznego do kosztów ciepła można zaliczyć koszty kredytów termomodernizacyjnych, koszty podgrzania ciepłej wody użytkowej, opłaty za wyliczenie zaliczek na poczet opłat?

2. Czy istnieje obowiązek udostępnienia faktur za ciepło mieszkańcom lokali mieszkalnych?

3. Czy na podstawie art. 45a ustawy Prawo energetyczne odbiorcy końcowi energii cieplnej powinni ponosić wyłącznie koszty zakupu energii cieplnej? Proszę
o wskazanie właściwej wykładni ww. przepisu, która uwzględni odpowiedź na zadane pytanie.

4. Czy na podstawie art. 45a pkt. 7 wymagane jest aby każdy budynek wyposażony był w odrębny układ do pomiaru zużycia energii cieplnej z rozgraniczeniem na zużycie energii na podgrzanie wody oraz na zużycie energii na ogrzewanie?

5. Czy na podstawie obowiązujących przepisów prawa mieszkaniec lokalu posiada możliwość weryfikacji doboru współczynników, za pomocą których określane jest zużycie energii cieplnej?

6. Czy, na podstawie normy PN-EN 835 i 834 określającej całkowity współczynnik oceny, wszystkie składniki współczynnika oceny powinny być jawne i dostępne do weryfikacji dla użytkowników w ramach ewentualnej reklamacji? Czy administratorzy lub zarządcy budynków oraz firmy rozliczające zużycie energii cieplnej mogą utajniać takowe dane zasłaniając się tajemnicą handlową?
7. Czy istnieje metoda wyznaczenia współczynnika korekcyjnego położenia lokalu
w bryle bloku zapewniającego rzeczywiste wyrównanie różnic w zapotrzebowaniu na moc cieplną poszczególnych mieszkań?(prawo budowlane)

8. Czy użytkownik lokalu powinien ponosić koszty ogrzania lokalu do temperatury określonej w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. (Dz. U. Nr 75, poz. 690) § 134 pkt 6. , czyli 16 stopni Celsjusza nawet w sytuacji, gdy podzielniki nie wykazały zużycia, a głowice termostatyczne pozwalają na odcięcie lub zredukowanie zużycia energii cieplnej do poziomu 6-8 stopni Celsjusza, co zabezpiecza zamarznięcie grzejnika?

9. Czy na podstawie wykładni obowiązujących przepisów prawa regulaminy rozliczania kosztów zużycia energii cieplnej powinny oprócz wspólnego ponoszenia kosztów za nieopomiarowane pomieszczenia (łazienki, korytarze) oraz części wspólne budynków wielolokalowych, piony grzewcze zawierać koszty ogrzania lokali do temperatury 16 st. Celsjusza, która określona jest w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. (Dz. U. Nr 75, poz. 690) § 134 pkt 6?

10. Czy regulamin rozliczeń ciepła przeznaczonego na ogrzewanie tego budynku
i przygotowanie ciepłej wody użytkowej dostarczanej centralnie poprzez instalację
w budynku, zwanego dalej „regulaminem rozliczeń” powinien obejmować swoją treścią spełnienie wymogów przewidzianych przez: ustawa prawo energetyczne, ustawa prawo budowlane, rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Normę PN-EN 835 i 834?

11. Czy Ministerstwo posiada informacje na temat zgodności z przepisami uchwalanych przez zarządców i administratorów budynków wielolokalowych wewnętrznych regulaminów rozliczeń? Jeśli tak, to proszę o przekazanie owych informacji. Jeśli nie, to proszę o wskazanie podmiotów odpowiedzialnych za weryfikację ww. regulaminów wg. Kryterium zgodności z obowiązującymi przepisami prawa.
12. Czy Ministerstwo Gospodarki podjęło, bądź planuje podjęcie działań mających na celu stworzenie wzorca wewnętrznych regulaminów rozliczeń ciepła przeznaczonego na ogrzewanie tego budynku i przygotowanie ciepłej wody użytkowej dostarczanej centralnie poprzez instalację w budynku w celu ujednolicenia opisywanej kwestii, co znacząco uprościło by dokonywanie rozliczeń zużycia energii cieplnej zarówno dla zarządców i administratorów oraz mieszkańców?

13. Czy w związku z art. 45a pkt. 12 ustawy Prawo energetyczne administratorzy lub zarządcy budynków wielolokalowych zobowiązani są do zapewnienia zamiennego (innego niż wybrany przez nich) sposobu rozliczania kosztów zużycia energii cieplnej?

14. Czy w związku z wyborem zamiennego sposobu rozliczania kosztów zużycia energii cieplnej ów zamienny sposób powinien gwarantować ponoszenie kosztów za rzeczywiste (faktyczne) zużycie?

15. Czy ów zamienny sposób rozliczania kosztów zużycia energii cieplnej powinien wyznaczać alternatywną metodę rozliczania lokali według ich powierzchni albo/lub kubatury „obok” czy „zamiast” podzielników ciepła?

16. Czy na postawie obowiązujących przepisów prawa zarządcy i administratorzy budynków wielolokalowych mogą jako zamienny sposób rozliczania energii cieplnej określić wielokrotność średniej ogrzania powierzchni przypadającej na metr kwadratowy lokalu?

17. Czy przy wyliczeniu opłat ryczałtowych współczynnik zwielokratniający średnie wartości opłat przypadających na ogrzanie metra kwadratowego powierzchni jest zgodny z obowiązującymi przepisami? Pytanie odnosi się do możliwości mnożenia średniej wartości ww. opłaty przez daną liczbę, którą dowolnie ustalają zarządcy
i administratorzy budynków wielolokalowych.

18. Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa dopuszczalne jest określenie wysokości opat zależnych od powierzchni lub kubatury lokalu (ryczałt) w oparciu
o najwyższe wskazania ustalone metodą podziału kosztów przez podzielniki lub ciepłomierze w przypadku, gdy nie zostały spełnione wszystkie warunku określone
w przepisach prawa dotyczące wymogów rzetelnego rozliczenia kosztów c.o. (np. brak termozaworów umożliwiających obniżenie temperatury w pomieszczeniach poniżej 16 st. Celsjusza , z jednego licznika rozliczanych jest kilka budynków wielolokalowych, co uniemożliwia ustalenie rzeczywistego poboru energii cieplnej przez poszczególne lokale)?

19. Czy stosowanie współczynnika COBRTI „INSTAL” zapewnia ustalenie opłat za rzeczywiste (faktyczne) zużycie energii cieplnej? Czy ów współczynnik redukuje różnice wynikające z zapotrzebowania na ciepło poszczególnych lokali w budynku wielolokalowym? Czy ów współczynnik uwzględnia przenikanie ciepła pomiędzy lokalami, zyski z pionów grzewczych, straty energii na jej przesyle?

20. Czy na podstawie obowiązujących przepisów prawa w momencie wprowadzania do rozliczania kosztów zużycia energii cieplnej podzielników lub liczników energii cieplnej istnieje obowiązek nałożony na zarządców lub administratorów budynku dostosowania instalacji centralnego ogrzewania do wymogów określonych
w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz w normach dotyczących podzielników ciepła (PN-EN 835 i 834) opublikowanej przez Polski Komitet Normalizacyjny?

21. Czy według opinii Ministerstwa termomodernizacja budynków wielolokalowych ma wpływ na ich zapotrzebowanie na energię cieplną?

22. Czyw świetle obowiązujących przepisów prawa w związku z termomodernizacją
i zmianą zapotrzebowania na energię cieplną lokali w budynkach wielolokalowych administratorzy i zarządcy powinni zmienić, w regulaminie rozliczenia kosztów zużycia energii cieplnej, wysokość współczynników położenia lokalu w bryle budynku?

23. Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa istnieje wymóg posiadania przez producentów oraz podmioty rozliczające zużycie ciepła z podzielników badania potwierdzającego zgodność podzielnika z obowiązującą normą podzielników w Polsce (PN-EN 835 i 834)?

24. Czyw świetle obowiązujących przepisów prawa deklaracja zgodności producenta
z normą (PN-EN 835 i 834) zastępuje przeprowadzenie badań wymaganych w normie (PN-EN 835 i 834)?

25. Czyw świetle obowiązujących przepisów prawa producent deklarujący zgodność
z normą (PN-EN 835 i 834) powinien przed montażem podzielników przedstawić potwierdzenie przeprowadzonych badań podzielników nad ich zgodnością z normą (PN-EN 835 i 834) przez określoną w normie placówkę badawczą?(pkt. 9.1 Norma PN-EN 835 i 834).

26. Czy na podstawie obowiązujących przepisów prawa wyniki badań wymienionych
w normie (PN-EN 835 i 834) mogą zostać udostępnione osobom dokonującym reklamacji rozliczeń zużycia energii cieplnej na podstawie odczytu z podzielników?

27. Czy Norma (PN-EN 835 i 834) obowiązująca w Polsce jest co do treści zgodna
z normami europejskimi (EN 835 i 834), które opisują określenie podzielników kosztów ogrzewania? Jeśli nie, to proszę o wskazanie różnic pomiędzy Normą polską (PN-EN 835 i 834) a normami europejskimi (EN 835 i 834).

28. Czy na podstawie obowiązujących przepisów prawa podzielniki kosztów energii cieplnej bez posiadania ważnych badań zgodności z Normą (PN-EN 835 i 834) wydanych przez certyfikowany ośrodek badawczy mogą być używane w celu określenia podziałów kosztów ogrzewania?

29. Czy wyliczenia współczynników korygujących przez administratorów lub zarządców budynków wielolokalowych powinny opierać się o zasady określone w Normie (PN-EN 835 i 834)?


Zwracam się z uprzejmą prośbą, aby w odpowiedzi na interpelację zamieszone zostało oznaczenie pytania, do którego odnosił się będzie dany fragment odpowiedzi.

Damian Raczkowski

Poseł na Sejm RP
0

Prześlij ten temat:


Strona 1 z 1
  • Nie możesz rozpocząć nowego tematu
  • Nie możesz odpowiadać w tym temacie